V.12 ben & rumpa


När jag läste Jennie's inlägg om att vara förändrad i bäckenet efter graviditeter så bestämde jag mig för att nästa träningspass får bli ben och rumpa. Jag garanterar en förändring efter 2st pass i veckan i 6veckor - mindre handtag och fastare rumpa och ben. För dig som har celluliter kommer dessa minska. Ta kort före och efter för att peppa dig själv. Du kan även mäta måttet kring stuss 1ggr/vecka.

Börja med de antal som känns bra, målsättningen är att nedan övningar blir ett träningspass.
Glöm inte bort att ALLTID värma upp innan ett pass. Jogga eller cykla i 10min.

1. Uppvärmning

10min mjuk kondition av något slag. Te x jogga, cykla eller steppa.

2. Utfall

10st åt vardera håll = totalt 20st

3. Pendeln
10st/ben
 
4. Ben mot stöd
Ta din vänstra fot mot en fåtölj/soffkant eller stol. Gör 10st knäböj med motsatta benet, som du har i 90graders vinkel. Byt ben och upprepa.
Kom ihåg att, vid varje övning, hålla in magen så att hållningen och belastning på rygg blir rätt.
(jag missade fota denna, om ni är osäkra kan jag fixa det!)

Vila ca 1minut efter att du gjort dessa tre övningar. Drick lite vatten och upprepa övningarna 2ggr till med vila emellan.

5. Rumpen
10st på vardera ben. Här går det bra att använda en vanlig stol eller bänk.
 
6. Rumpa på FitBallen
Rulla bollen med fötterna/vaderna bort ifrån dig och tillbaka emot dig igen. Upprepa 20ggr.
Tänk på att försöka hålla kroppen rak genom att knipa litet med rumpan och håll in magen.
 
7. Upphopp
Använd ett trappsteg eller en bänk/soffa (använd fantasin och försök hitta något i lagom höjd)
 

Vila ca 1minut efter att du gjort dessa tre övningar. Drick lite vatten och upprepa övningarna 2ggr till med vila emellan.

8. "V.12 Idioten"
För att få lite extra puls och svettas lite lägger jag avslutningsvis till denna 5min idiotenträningen.
(det är alltid mer peppande och triggande att träna tillsammans med någon tycker jag så om du har möjlighet så kör detta passet med din partner eller en vän)

V.12 Idioten består av tre olika aktiviteter.
1. Utfall - 10st åt vardera håll
2. från liggande till upphopp
 
3. benböj
 
Gör denna övning 3ggr i rad eller 5min i sträck utan vila - jag vet att det gör ont och jag vet att det är jävligt jobbigt men kom igen och köööör nu! :)

Mage
Kör någon av magövningarna under inlägget "V.10 Mage". Försök att göra till vana att köra någon magövning efter varje träningspass.

Stretcha
Baksida lår och rumpa

Höftböjan & framsida lår
 
Ben

Puss
T&S


Kommentarer
Postat av: Nina

Det är så roligt att titta in här och inspireras till nya övningar etc. Vilket kanonbra initiativ av er att starta upp den här bloggen! Keep up the good work!



Hälsningar från "Kissande Hunden" i Hestra ;-)



2009-03-22 @ 07:23:49
URL: http://smaulandskan.webblogg.se/
Postat av: Ulle

Hej på er!

Har en liten fråga:)

Har ni ngn aning om vad viloförbränning är?

Jag va och gjorde en kroppsmätning igår och fick faktiskt ganska fina resultat(finns på min blogg;)) en sak jag undrar över och som jag inte hann att fråga om var reultatet på min viloförbränning. Jag hade 1451 och undrar vad som är bra kontra dåligt? Hur får man fram viloförbränningen osv.



Super bra blogg tjejer:)



Kram på er.



//Ulrica

2009-03-23 @ 10:49:08
URL: http://missuj.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0