Varför Glutenfritt?

Det är viktigt att veta att våra kroppar endast har förändrats 0,02% på 40.ooo år.

För 100.000 år sedan levde vi som jägare och vilken mat åt vi då? Och vilka matvanor har tillkommit idag?

Då åt man mycket av kött, fågel, fisk, grönsaker, nötter och bär. Säd och Kor fanns inte med på menyn.

Idag finns det flera skäl till att bland annat överkänslighet och matallergier ökat stort de senaste decennierna. Förr åt man grovt bröd och fullkornsprodukter av råg och korn, medan vi nu äter raffinerade vetemjölsprodukter på ett sätt som vi aldrig gjort tidigare - i snitt 1 kg mjöl i veckan. Idag innehåller mjölet mer gluten än tidigare för att få klistrigare egenskaper. Och det är ingen trevlig tanke på vad som händer i kroppen när man får i sig detta lim. Detta lim ska passera genom våra tarmar och är man bara lite känslig fastnar klistret lätt på tarmväggarna och kan i värsta fall bilda hål på tarmväggarna vilket resulterar i läckt tarm som i sin tur kan ge förödande konsekvenser om det kommer ut i blodomloppet.
Symtom på Veteallergi/glutenintolerans:

Rinnande näsa, influensaliknande symtom, känningar i hjärtat, ödem, eksem, glömska, depression.

Uppsvälldhet, buksmärtor, blåsor i munnen, ledsmärtor, anemi, viktförlust, trötthet, depression. Hos vuxna även infertilitet och urkalkning av skelettet symtom på glutenintolerans.

Vi känner att vi mår betydligt bättre utan gluten. Kroppen känns lättare och magen mår betydligt mycket bättre.


Kommentarer
Postat av: Sara

Oh vilken rolig läsning! Bra projekt tycker jag :-)

Räkna med mig som en följeslagare till er nya blogg.



kram S(&LillaH)

2009-03-03 @ 07:00:37
Postat av: Jenco ♥

Cool!

Lycka till med projektet!

Jag länkar om det är ok?

2009-03-03 @ 07:25:27
URL: http://jencobloggar.blogg.se/
Postat av: Veronica

Yippi!!!



Här har ni ännu en stalker!!!!

Ser fram mot en massa bra träningstips!



Kanon idé!



Tackar & Bockar



Ps.Lägger en länk på min blogg - hoppas det är ok?

2009-03-03 @ 07:51:16
URL: http://vac77.blogg.se/
Postat av: S & T

Det är jättekul att ni vill länka vår blogg så det får ni gärna göra.

2009-03-03 @ 08:34:57
Postat av: Cia

JÄTTEKUL med en så bra blogg !

Jag kommer läsa här ofta för tips !

Tack tack tack tack tack !

BRA projekt ;=)



Pöss

2009-03-03 @ 08:39:53
Postat av: SYSS

Grattis till er nya blogg:) Ni är så duktiga & inspirerande!

Jag har lagt in bloggen som favorit, för här ska jag titta in ofta:)

Kram SYSS/Malin

2009-03-03 @ 09:12:10
Postat av: Sandra

Vilken underbar blogg, precis vad jag behöver. Massa tips och fakta bakom påståenden, känns jättebra. (Ska införskaffa mig en blender på momento)

Lycka till med allt

/ Sandy

2009-03-03 @ 09:32:04
Postat av: jennie

Vilken bra blogg, jag blir såå inspirerad!

Jag behöver bli mer nyttig och behöver verkligen träna, ska försöka läsa och inspireras och förhoppningsvis tar jag efter er lite;-)

2009-03-03 @ 09:52:09
URL: http://blivandefrularsson.blogg.se/
Postat av: Therese S

Bra initiativ!! Denna sida blir en ny favorit! Träningstipsen kom mycket lägligt, de tar jag med till gymmet nästa gång!! Kram

2009-03-03 @ 10:15:58
Postat av: Marie

Denna blogg skall bli superkul att följa! Ser fram emot många bra tips!

2009-03-03 @ 14:05:04
Postat av: //K :-)

Vad spännande! Roligt med en ny blogg att besöka och jag hoppas på massa inspiration och bra tips framöver!

2009-03-03 @ 15:55:01
URL: http://kschokladask.blogg.se/
Postat av: Åsa Hagman

Grym blogg!!

Kommer definitivt att följa er, behöver alla tips och all inspiration jag kan få :)

Bra projekt!





2009-03-03 @ 16:20:15
Postat av: Sara

Jag igen... med en liten fråga/önskemål.



Jag har verkligen snöat in på pasta alt ris. Eftersom jag inte är någon höjdare i köket så är det så "enkelt". Jag har jättesvårt för att komma på maträtter där jag inte behöver ha tex pastan. Skulle ni vilja ge lite förslag på enkla och goa rätter utan gluten?



Tack snälla på förhand!

Kram på er,

Sara

2009-03-03 @ 20:07:16
Postat av: Åsa

Gillar verkligen detta! Ser fram emot att följa denna sida.Hoppas det är ok att tipsa andra om att kika in här.

Kommer ni lägga ut recept?

Kram på er.

Åsa

2009-03-03 @ 20:49:03
Postat av: Hanna (Lillsis)

Åh, va ni är duktiga! Mycket bra initiativ. Sidan kommer nog bli väldigt uppskattad.

Kram och lycka till!

2009-03-04 @ 10:15:30

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0