Höst & soppa

Hösten, när den är som vackrast är min absoluta favorittid på året! Att krypa in i sitt bo och tända ljus, laga mustiga soppor, grytor och få lusten tillbaka att göra fint och mysigt hemma. De ljuvliga fägerna på träden och den höga sköna luften.... Det är hösten för mig!

En absolut favorit är Linssoppa som min Mamma gjort i alla år. Jag älskar den!
Den är extremt lättlagad, billig och väldigt god - Kan det bli bättre? :)

LINSSOPPA Gör såhär:
4port
Hacka och fräs 2st gula lökar & 2st vitlöksklyftor i smör och kallpressad olja
Krydda med paprikapulver ca 2tsk, salt och peppar (tomatpuré är ett gott tips)

Tillsätt 5dl vatten
2dl sköljda gröna linser
1st burk krossade tomater och låt koka i ca 15min

Tillsätt därefter 2st potatisar (delade i lagom bitar)
Låt koka till potatisen är klar

Servera med det goda brödet som du finner recept på här i bloggen eller ät som den är.

En annan lättlagad favorit är OxfiléStroganoff :)

OxfiléStroganoff Gör såhär:
Fräs oxfilé på hög värme med salt och peppar så att den får färg men inte mer - lägg den åt sidan på en djup tallrik

1st lök (1st vitlöksklyfta) & svamp efter tycke och smak fräses i smör och kallpressad olja
Ca 2msk tomatpuré
Paprikapulver
Salt och Peppar

Blanda Oatly havregrädde med havremjölk eller använd sojaprodukter. Ca.4dl vätska
Låt puttra upp innan du tillsätter oxfilén och köttsaften.

Hacka rikligt med bladpersilja över och servera med t ex råris, potatis eller hel dinkel.

Tessan & Sofia

Kommentarer
Postat av: Nina

Jättekul att ni är tillbaka! Goda, nyttiga recept är alltid välkomna och jag håller med - hösten och goda soppor är toppen!

2009-09-04 @ 10:50:52
URL: http://smaulandskan.webblogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0